Bedrukking versus borduren op gepersonaliseerde outfits

borduren, gepersonaliseerde kleding
borduren, gepersonaliseerde kleding

Waarschijnlijk heb je het ook al opgemerkt. Zodra je een kledingstuk wilt laten personaliseren, heb je doorgaans twee keuzes: bedrukking (ookwel print genoemd) of borduren. Er kunnen duizend en één redenen zijn waarom je een kledingstuk wilt laten personaliseren. Denk maar aan bedrijven die werkkleding voorzien voor hun personeel, bedrijven die logo’s willen plaatsen op hun producten, een sportteam met een gepersonaliseerde outfit… Stuk voor stuk goede redenen, maar hoe weet je of je best kiest om jouw gepersonaliseerde outfit te bedrukken of borduren? 

De keuze tussen bedrukking en borduurwerk gaat verder dan enkel het resultaat mooi vinden. Er zijn enkele factoren waarmee je best rekening houdt. Doe je dit niet, dan krijg je niet de resultaten die jouw gepersonaliseerde kledingstukken verdienen. En geef toe, dat zou zonde zijn, toch? Al die moeite om binnen de kortste keren opnieuw te moeten investeren in deze kleding?

Daarom is het belangrijk om te weten dat beide opties zo z’n voor- en nadelen hebben. Je wilt natuurlijk niet meer spenderen dan absoluut nodig is. 

Hoezo bedrukken en borduren is niet hetzelfde?!

Eerst lichten we graag toe wat de verschillen nu precies zijn tussen bedrukken en borduren.

Bij print wordt het product bovenop de stof gedrukt. Het drukken gebeurt door inkt rechtstreeks op de kleding te persen. De inkt gaat per kleur door een speciaal gaas. Eens bedrukt gaat elk kledingstuk door een grote droogtunnel. Op deze manier wordt de bedrukking uitgehard.

Bij borduren wordt er rechtstreeks in de stof genaaid. Aangezien het proces tegenwoordig volledig automatisch gebeurt aan de hand van een computergestuurde borduurmachine, is de eerste stap het digitaal maken van het logo. Zodra het logo gedigitaliseerd is, kan het worden geüpload naar de machine. Het eindresultaat is een professioneel uitziend kledingstuk waarbij het 3D-element van het ontwerp een ware blikvanger is.

Kostenefficiënt personaliseren, hoe doe ik dat?

Om te weten welke optie het meest kostenefficiënt is, moet je gaan kijken naar een aantal factoren. Denk hierbij aan:

  • De complexiteit van het design, 
  • Waar je de gepersonaliseerde laat maken,
  • De grootte van het ontwerp 
  • De kwaliteit van de kledingstukken. 

Bij borduurwerken moet je logo worden gedigitaliseerd. Dit is nodig zodat de borduurmachine een instructie heeft van het ontwerp dat het moet naaien. De prijs hiervoor wordt bepaald per borduurwerk. Over het algemeen komt het vaak voordeliger uit om een kledingstuk te laten borduren als je slechts een klein aantal nodig hebt van minder dan 100 stuks en het logo niet groter is dan zakformaat. 

Bij printwerk ligt het wat anders. Hier wordt de prijs bepaald door het aantal kleuren dat het ontwerp bevat en het aantal keer dat het ontwerp gedrukt moet worden. Voor elke kleur is een afzonderlijk stuk gaas nodig, waardoor de kosten al wat hoger kunnen oplopen bij het gebruik van meerdere kleuren. Printwerk kan zeker interessant zijn als je in grote aantallen moet gaan drukken.

Duurzaamheid boven alles

Uiteraard is het belangrijk dat je gepersonaliseerde kledingstuk lang kan meegaan. 

Vaak wordt borduursel als duurzamer beschouwd. Begrijpelijk, want het vertoont minder snel tekens van vervaging of scheuren in het stiksel. Natuurlijk is borduurwerk niet onverwoestbaar. Er kan makkelijk schade komen aan het stiksel zelf. 

Print daarentegen is wat kwetsbaarder. Het design kan na een tijd gaan vervagen, scheurtjes vertonen of zelfs afschilferen. Daarnaast is het gevoelig aan hoge temperaturen. Oppassen bij het wassen en strijken is dus aangeraden!

De materiaalkeuze is belangrijk!

Een andere factor die in overweging genomen dient te worden, is het materiaal waarop je het ontwerp wilt plaatsen. Sommige materialen zijn beter geschikt voor bedrukking en andere beter voor borduurwerk. 

Bij kledingstukken die gemaakt zijn van een dunne of stretchende stof is borduursel niet de juiste keuze. Door het stikwerk gaat de stof beginnen te rimpelen. De stof zelf kan dan makkelijker van het stiksel zelf wegscheuren. Bij zo’n stof kies je dus beter voor bedrukken. Een bedrukking gaat geen spanning creëren bij het kledingstuk waarop het gedrukt wordt. Ook de grootte van het ontwerp is van belang. Is het ontwerp groter dan broekzakformaat? Dan zal de prijs oplopen als je er een borduursel op wilt laten naaien. Dan is print de meest geschikte keuze.

In het geval van T-shirts, hoodies of gelijkaardige kledingstukken, of grote ontwerpen kies je dus het beste voor print. Bij materialen van hoge kwaliteit of die van een dikkere stof gemaakt zijn, is borduursel de beste match. 

Overweeg borduursel als het gaat om een kleiner ontwerp en kleding gemaakt van een dikkere stof, zoals polo’s, fleece, buitenkleding en petten.

Wat zijn de voor- en nadelen?

We zetten nog even de voor- en nadelen op een rijtje.

Voordelen van PRINT

Nadelen van PRINT

Perfect voor grote ontwerpen

Het is minder duurzaam

Geschikt voor dunne of stretchende stoffen

Niet geschikt voor dikke materialen

Beste optie bij een grote hoeveelheid bestellingen

Duurder bij kleine bestellingen

 

Voordelen van BORDUURWERK

Nadelen van BORDUURWERK

De duurzame optie

Niet geschikt voor grote werken

Ideaal voor kleine ontwerpen

Niet geschikt voor dunne materialen

Goedkoper bij een kleine hoeveelheid bestellingen

Duurder bij grote bestellingen

Conclusie

Zowel print als borduurwerk heeft dus zo z’n voordelen. Denk goed na over de verschillende factoren bij het maken van een beslissing. Hou rekening met het logo ontwerp, het budget, de kledingstukken waarop het ontwerp moet komen te staan en de hoeveelheid van je bestelling voordat je een beslissing maakt. 

Hopelijk ben je er na het lezen van dit blogbericht helemaal uit wat je wilt doen met jouw ontwerp. Mocht je toch nog vragen hebben over het personaliseren van jouw design, aarzel dan niet om contact op te nemen. Samen maken we een ontwerp waarvan iedereen zal opkijken!

 

Ben je er toch helemaal uit wat je wilt doen met jouw ontwerp? Vraag dan vandaag nog een vrijblijvende offerte aan!