Waarom en wanneer je je bedrijfskleding moet vernieuwen

werkkleding vervangen waarom

Bedrijfskleding is super belangrijk voor je onderneming. Van hotelmedewerker tot elektricien of vertegenwoordiger. In eender welke job is het belangrijk om bedrijfskleding te hebben én te onderhouden. Het zorgt in veel gevallen voor de nodige bescherming en veiligheid, maar soms is de nood aan herkenbaarheid en beleving van cultuur het allerbelangrijkste. 

Natuurlijk is het niet realistisch om te denken dat zo’n werktenue altijd in goede staat blijft. Het is dus belangrijk om regelmatig je bedrijfskleding te vervangen en/of te moderniseren. Wij vertellen je waarom en wanneer je dit best doet. 

Welk type bedrijfskleding heb je nodig?

Je hebt natuurlijk kledij die elke dag gedragen wordt of die een heel specifieke samenstelling heeft, net omwille van de specifieke doelstelling. Denk aan brandweerkledij, de kleding van politieagenten of verpleegkundigen. We spreken dan ook over de echte uniformen. Hier zijn vaak bepaalde eisen voor voorzien, afhankelijk van de sector, je bedrijf, of bepaalde wettelijke bepalingen waaraan je moet voldoen. Die schrijven ook voor wanneer zo’n uniform vervangen moet worden. Het is heel belangrijk om die altijd in acht te nemen. 

Wordt jouw bedrijfskleding vaak gedragen, maar is het geen echt uniform? Dan is de kans groot dat je werknemers de kleding ‘afdragen’. Misschien is de kleur door het wassen wat vervaagd of ontstaan er gaatjes/scheuren door veelvoudig gebruik. Vooral bij jobs met zwaardere lichamelijke arbeid zal dat sneller voorvallen. Natuurlijk is het dan meteen duidelijk dat de kleding vervangen moet worden. 

Is dat niet het geval, en wordt de bedrijfskledij in jouw onderneming enkel op bepaalde dagen of vastgelegde momenten in het jaar gedragen? Dan kan de kleding soms jaren meegaan voor het versleten is. Vergis je niet! Dat betekent niet dat je tussentijds niet best eens een upgrade voorziet. 

Een nieuwe branding of praktische wijziging

Door de hoogstaande kwaliteit van onze materialen is het zeker niet nodig om heel snel te vervangen. Onze textiel is stevig en kwaliteitsvol en gaat in principe dus lang mee. Maar veel bedrijven hebben wel eens nood aan vernieuwing. Ze passen hun logo al eens aan, of hun kleurgebruik of een tagline. Ook dat moet natuurlijk up to date blijven. 

Dat geldt vooral als je bijvoorbeeld een praktische wijziging moet doorvoeren, zoals een nieuw telefoonnummer of adres, of een nieuw website domein. Ook in dat geval is het belangrijk om je werk outfits te vernieuwen en te personaliseren. Onze experten helpen je graag op weg.

Het modieuze aspect van je bedrijfskleding

Dat betekent niet dat je altijd een echte reden moet hebben om je kledij eens een nieuwe look te geven. ‘De mode’ is zeker ook belangrijk! Zelfs al is je logo onaangeroerd: het is belangrijk dat je personeel zich goed voelt in de kleding. Het moet dus ook voldoende modieus zijn om een verouderd of te klassiek imago van je merk te vermijden. Vooral als je een jonge en dynamische onderneming bent. 

werkkleding vervangen waarom

Ons advies

En tot slot willen we je nog meegeven dat er geen echte regel bestaat die je moet volgen. Per sector en bedrijf verschilt het al snel. Houd vooral in je achterhoofd dat het voor je werknemers aangenaam is om af en toe een nieuwe set kleding te krijgen. Het is niet fijn om hen 5 jaar lang exact hetzelfde te laten dragen. Bekijk het als een cadeautje. Een traktatie voor je werknemers. 

TIP! Laat je werknemers mee beslissingen nemen in het proces. Welke stijl vinden ze mooi? Van welke kleuren of materialen houden ze en welk type kleding hebben ze echt nodig?

Ons advies: doe dit ongeveer om de twee jaar. Dat hoeft niet op een vast tijdstip te zijn in het jaar, maar dat geeft wel iets om naar uit te kijken. Misschien Misschien doe je het graag in het begin van het jaar, of net aan het einde van het jaar als eindejaarscadeau. Of wat dacht je van een verjaardag van het bedrijf, of bij de jaarlijkse barbecue in de zomer. Dat bepaal je zelf!

Dus, om te concluderen: 

  • Is de kleding van je werknemers versleten? 
  • Heb je recent een nieuw logo of andere aanpassing in je branding? 
  • Past jouw werkkleding niet meer echt in de mode van nu?
  • Is het al twee jaar geleden dat je nog nieuwe bedrijfskledij bestelde? 
  •  

Als je ‘Ja’ geantwoord hebt op één van deze vragen is het eigenlijk tijd voor een update. Vraag vandaag nog je offerte aan!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Meest recente posts